Mother Kasabian – recension av ”Mother Kasabian”

Mother KasabianMother Kasabian har släppt en fyra spårs självbetitlad digital EP på bandcamp som är så jäkla bra att jag har svårt att sitta still! Jag är antagligen till viss del påverkad av att jag har sett Mother Kasabian live två gånger i år och att de då sparkade röv ordentligt (länk 1, länk 2) men jag tror att jag skulle ha varit nästan lika entusiastisk även utan detta. Det är något med Mother Kasabians sound som träffar mig på precis rätt ställe! De fuzziga gitarrerna, dynamiken, inspirationen från 60- 70-talet och framförallt den själfyllda sången (vilket ostigt uttryck, men jag kommer inte på något annat sätt att uttrycka det på!). Det hörs verkligen att Gidon ger allt när han sjunger, både live och på platta. Själva skriver man:

Building on past masters but standing on their own, Mother Kasabian is ready to bless the world with haunting melodies,heavy beats and cosmic messages. It began in 2011 with a song so powerful it set fire to an amplifier, a sign that this was the right path to wander. The bands songs emphasize on feeling instead of technics, mood instead of accuracy and spirit instead of perfection.

Den ondsinta stämningen som får mig att tänka på både The Doors och Danzig går utmärkt ihop med en annan av årets svenska höjdare, Salem’s Pots ”…lurar ut dig på prärien”. När jag lyssnade på de här två plattorna häromdagen tittade min sambo Hanna upp från boken och sa: ”Men herregud, vad är det för ondsint musik du lyssnar på i dag?!” 🙂
Precis som jag vill ha det och jag delar faktiskt ut fem skägg till Mother Kasabian!

SkäggSkäggSkäggSkäggSkägg

Länkar till Mother KasabianbandcampReverbnationMyDebaserYouTube, facebook

Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

3 svar to “Mother Kasabian – recension av ”Mother Kasabian””

  1. MaidaVale, Bautastor och Mother Kasabian på Copperfields | School´s Out Says:

    […] Bautastor lyckades i alla fall höja stämningen något när de väl klev på scen och när sedan Mother Kasabian var ganska snabba i sitt byte så var humöret på topp igen. Sångaren Gidon hade utnyttjat tiden fram till spelningen väl i baren och var kanske lite trött 😉 men återigen imponerade trion på mig! (Tidigare inlägg) Tungt och engagerat är nog orden som beskriver spelningen bäst och vill du höra hur det verkligen låter så använd följande länkar: bandcamp, Reverbnation, MyDebaser, YouTube. Men Mother Kasabian är ett band du vill se live (ja, det räknar jag med!) och det smidigaste sättet att inte missa nästa gig är antagligen att följa dem på facebook. (Uppdatering: Min recension av Mother Kasabians EP) […]

  2. Mother Kasabian live på Snövit | School´s Out Says:

    […] Hårda tider We Live In Trenches Gehennah The Graviators Get Your GunSalem’s PotGamla PengarHerderMother KasabianElectric Wizard 4 Mörbultad Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchriderThe TowerAgainst Me! […]

  3. Årslistan 2014 – Årets konsert: Stoner-, Doom-, Fuzz-, Ockult rock | School´s Out Says:

    […] Hårda tider We Live In Trenches Gehennah The Graviators Get Your GunSalem’s PotGamla PengarHerderMother KasabianElectric WizardLandskap II 4 Mörbultad Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchrider (EP)The […]


Lämna en kommentar