Iron Lamb – recension av ”Fool’s Gold”

Iron Lamb - Fool's GoldStockholmsbandet Iron Lamb har precis släppt Fool’s Gold, en platta där i stort sett varje låt ger upphov till en tanke som börjar med ”det här låter som…”. Den huvudsakliga influensen är inte speciellt svår att peka ut, Iron Lamb låter för det mesta som Motorhead. Om vi utgår från Motorhead och sedan i vissa låtar vrider upp punken till Iggy and The Stooges runt Raw Power och senare Turbonegro så har vi ringat in Iron Lambs sound rätt bra. Någonstans tänker jag även på The Hellacopters, Backyard Babies album Total 13 och Iron Maiden… Men det är ju mina referenser. Eftersom vi lyssnar på ganska grundläggande hård rock och punk så kan det säkert variera (även om jag tror att vi kan vara överens om Motorhead). Vi har alltså ringat in det huvudsakliga soundet rätt bra, men det finns ett undantag.

På låten Leave Me Be har Daniel Bragman lämnat över micken till Rob Coffinshaker, sångare i Psychobillybandet The Coffinshakers och dessutom gitarrist i Gehennah som jag hyllat här i bloggen vid flera tillfällen. Leave Me Be är en bra låt, men vansinnigt malplacerad på det här albumet. Jag lyssnar hellre på den tillsammans med de mörka balladerna på Rob Coffinshakers solo EP Dark Rollin’ Skies (Spotify). På den låter Rob som en reinkarnerad Johnny Cash rakt av, men i Leave Me Be har lämpligt nog en touch av Iggy Pop smugit sig in i rösten. Mitt tips är att även du lyssnar på Leave Me Be tillsammans med Dark Rollin’ Skies och sedan på resten av Fool’s Gold separat. Materialet gör sig bäst på det sättet.

Till sist kommer vi till den vanliga frågan när ett band släpper en platta med tydliga influenser: finns det någon anledning att lägga ner tid och pengar på det här eller bör man i stället plocka fram de gamla klassikerna? Tack och lov är inte alternativen lika antingen/eller som förr i tiden. Fool’s Gold finns lätt tillgänglig för alla att lyssna på innan man bestämmer sig, och den är definitivt värd ett par varv! Jag tycker att plattan är riktigt bra, men jag kan inte se att något band kommer i närheten av att spöa Motorhead på deras egen planhalva (även om ett par låtar på den här plattan trots allt spelar i samma liga). Personligen tycker jag därför att de punkigare låtarna på plattans andra hälft är mest intressanta.

GitarrDjävulshornDet blir en trea i betyg till Iron Lamb för Fool’s Gold och jag använder för första gången tre olika symboler för att markera att vi bjuds på en blandning av stilar.

Länkar till Iron Lamb: Spotify, iTunesFacebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,