Witchrider – recension av ”Unmountable Stairs”

Jag har skrivit om Witchrider från Österrike ett par gånger tidigare. Jag älskade deras ökendoftande Witchrider EP och videon till Shedevil. När det första spåret från det (då) kommande albumet Unmountable Stairs publicerades skrev jag: ”I´m Outta Breath är en basdriven pop/rock låt med mer ”ensam vandring genom staden”-känsla än riffbaserad ökenrock.” (länk)

Nu när albumet är släppt kan jag konstatera att bandet fortfarande har en del ökendamm kvar i kläderna, även om de i huvudsak har skakat av sig så mycket att de snarast ska jämföras med radiovänliga akter som Foo Fighters och QOTSA. Om jag säger så här: när jag lämnar motellet på morgonen, hoppar in i min bil och påbörjar dagens varma och skitiga resa längs valfri ökenväg och behöver fuzzig energi och fart är det inte Witchrider jag väljer, nej, Witchriders platta Unmountable Stairs åker i spelaren när skymningen faller och jag avslappnad glider in mot stadsljusen på resans mål. Har jag dessutom beräknat den återstående restiden rätt så är jag framme när jag lyssnat på den första halvan av plattan, för det är den som är riktigt jäkla bra.

SkäggSkäggSkägg….Jag delar ut tre skägg till Witchrider och hoppas på att få se dem live en vacker dag.

Länkar till Witchrider: Spotify, Bandcamp (EP), Bandcamp (album), Fuzzorama ShopFacebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

