Doublestone – recension av Wingmakers

Doublestone - Wingmakers

Doublestone – Wingmakers

Jag upptäckte Doublestone i januari och sedan dess är Wingmakers en av de plattor jag har spelat mest. De knivskarpa riffen, balansen mellan grooviga melodislingor och mer progressiva inslag med taktbyten och sköna gitarrsolon har verkligen fångat mig. Doublestone kan sorteras in i den breda benämningen ”Retro rock”, men det är inte så enkelt att de låter antingen som Graveyard eller Witchcraft. På Wingmakers finns inslag av både boogie och doom, vilket borde vara omöjligt att kombinera.

Många band i genren får mig att vilja headbanga och spela luftgitarr, men det är inte många som också får mig att vilja dansa. Det lyckas Doublestone med och därför är jag frestad att ge Wingmakers full pott i betygsstegen, men ett par-tre låtar på albumet fungerar mest som transportsträcka för mig. Trots att även de låtarna är bra så innebär det att det blir fyra skägg i stället för fem.

SkäggSkäggSkäggSkägg

Jag har lätt att tända till på enstaka låtar (t ex Save our Souls) och vara så generös att jag till och med ger dem 6 av 5 möjliga i betyg, men när det gäller album är magistern lite sträng🙂

Doublestone består av danskarna Michael Bruun, Kristian Blond och Bo Blond och Wingmakers är producerad av Tony Reed från Mos Generator. (En split med Mos Generator är för övrigt på gång, klicka här för en teaser.) Om du av någon anledning inte har laddat ner Wingmakers från bandcamp redan så finns den nu på Spotify.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Ett svar to “Doublestone – recension av Wingmakers”

  1. The Socks – recension av The Socks | School´s Out Says:

    […] Graviators 4 Mörbultad Gamla Pengar Behemoth BesserbitchWitchriderThe TowerAgainst Me! Heavy TigerDoublestone 3Håll käften, vad vill du?! DokaBlack trip LizardiaLé Betre […]


Kommentera

