Heavy Tiger – recension av Saigon Kiss

Heavy Tiger - Saigon Kiss

Heavy Tiger – Saigon Kiss

Heavy Tiger är ju ett band jag skrivit om flera gånger tidigare och nu har det blivit dags att recensera deras debutalbum Saigon Kiss. De första gångerna jag lyssnade igenom Saigon Kiss måste jag säga att jag var lite besviken. Jag hade bandets tuffare live-sound i huvudet och kunde inte komma ifrån att jag tyckte att det lät lite tamt. Nu har jag vant mig och kan fokusera på melodierna i stället, för melodier, gitarrslingor och effektiva riff finns det gott om på plattan! Kanske är det The Runaways, Thin Lizzy och Hellacopters jag tänker på i första hand om man nu måste jämföra. I Sweden Rock Magazine berättar Maja hur man tänkt med plattan: ”Plattan innehåller nio låtar, vilket är perfekt Thin Lizzy-längd. Några av de bästa plattorna med Thin Lizzy har bara nio låtar och vi kör på det måttet också. Vi ville satsa på starka kort och inte ha någon utfyllnad. […] Det ska vara korta och koncisa låtar med starka refränger.

Bra där Maja, men har Heavy Tiger lyckats då?

Jag tycker faktisk att plattan har två fillers, ”Alive” och ”Robber of Love”, men annars är det bara killers! Så hur ska jag kunna betygsätta det här? Jag har faktiskt lite ångest inför det! Heavy Tiger känns ju som ”mitt” band, mitt hemmalag 😉 …
Jag delar ut fyra gitarrer av fem möjliga till Heavy Tiger, men ha med i beräkningen att en halv gitarr antagligen slank med på känslomässiga grunder mer än musikaliska, men vem sjutton behöver vara objektiv när vi snackar Rock N´Roll?!
GitarrGitarrGitarrGitarr

Mina tidigare inlägg om Heavy Tiger finns härlänk 1länk 2länk 3, länk 4
Länkar till Heavy Tiger: Spotify, hemsida, facebook

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

5 svar to “Heavy Tiger – recension av Saigon Kiss”

  1. Let It Bleed Says:

    Har sett att du skrivit om Heavy tiger tidigare, men det här är första gången jag lyssnar på dem, och det låter bra!

  2. Metal Goddesses Says:

    Heavy Tiger låter riktigt bra! Tack för tipset! Måste lyssna in mig mera kanske de till och med platsar på Metal Goddesses bloggen http://metalgoddesses.blogg.se/ Vad tycker du?

  3. Heavy Tiger – dags för det stora breaket? | School´s Out Says:

    […] We Live In Trenches 4 Mörbultad Gamla Pengar Behemoth BesserbitchWitchriderThe TowerAgainst Me! Heavy Tiger3Håll käften, vad vill du?! DokaBlack trip Lizardia […]

  4. Epidemics och Emmanismen | School´s Out Says:

    […] PengarHerder 4 Mörbultad Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchriderThe TowerAgainst Me! Heavy TigerDoublestoneThe SocksSkogenConanLesraAge Of WoeZaumWolf 3Håll käften, vad vill du?! DokaBlack trip […]


Kommentera

