Egonaut – recension av Deluminati

Egonaut - DeluminatiJag gillade Egonauts senaste album ”Mount Egonaut” och såg dem live förra sommaren på Putte i Parken (länk). Då spelade de på Studiefrämjandets scen tack vare att de vunnit Livekarusellen, och för några veckor sedan stod de på Rockklassikerscenen på Sweden Rock Festival, så man kan nog säga att det går framåt för bandet. Välförtjänt, om du frågar mig.

Jag vet inte om Egonaut alltid har kallat sin musik för ”Doom ‘n’ Roll”, men nu förtjänar de i alla fall epitetet mer än någonsin. De första två låtarna på den nya plattan ”Deluminati” låter som jag förväntar mig, ganska klassisk melodiös hårdrock kryddad av en riktigt tung och skön orgel, men när det tredje spåret, ”Pariah” drar igång höjer jag ögonbrynen. Det här är tyngre än Egonauts tidigare alster. Mycket tyngre, och dessutom utan att tappa den melodiösa grunden!

Plattan fortsätter med vad jag tycker är de två catchigaste rocklåtarna, ”The Beholder” och ”Lustitia Infernalis”, och när sedan ”Hex” gör entré är ”Pariah” inte längre Egonauts tyngsta låt… Mäktigt!

Betyg? Hmm… Liksom på den föregående ”Mount Egonaut” håller Egonaut en hög lägstanivå på ”Deluminati”, och man har också breddat sitt sound och lyft sig till nya höjder när det gäller tyngden… Å andra sidan tycker jag nog att ”Mount Egonaut” innehåller starkare melodier… ”Deluminati” är riktigt jäkla lysande mellan ”Pariah” och ”Hex”, men när jag sneglar i vänsterkant på bloggen och jämför med de betyg jag delat ut tidigare så stannar albumet på en stark trea som helhet. Och det är bra!
GitarrGitarrGitarr

Länkar till Egonaut: Spotify, iTunes, Google Play, CDON, Facebook, hemsida

Egonaut - Karlstad - 3 juli 2014