Against Me! – Transgender Dysphoria Blues

Artikeln i Close-Up Magazine om sångaren i det framgångsrika punkbandet Against Me! som kommer ut som transsexuell och släpper skivan ”Transgender Dysphoria Blues” är för intressant för att inte följa upp och kommentera.

”Transgender Dysphoria Blues” handlar alltså i stora drag om Tom Gabels väg till Laura Jane Grace. Känslan av utanförskap, ångesten, ilskan… I intervjuer är hon fåordig om könsbytet, i Close-Up artikeln säger hon: ”Det är vad det är. Jag känner mig mycket mer bekväm med mig själv nu. Men jag är inte alltid lika bekväm med att prata om det”.
I sångtexterna är hon desto mer öppen:

Against Me!You want them to see you, Like they see any other girl
They just see a faggot, They hold their breath not to catch the sick
(”Transgender Dysphoria Blues”)

Does god bless your transsexual heart? True trans soul rebel
Yet to be born, you’re already dead, You sleep with a gun beside you in bed
Follow it through to the obvious end, Slit your veins wide open, bleed it out
(”True Trans Soul Rebel”)

Starka texter som berör!

Hur låter det då? Jo, jag kan börja med att konstatera att det inte finns mycket punk kvar i bandets musik. Jag vet inte om musiken någonsin varit vad jag tänker på när jag hör ordet punk, men nu associerar jag till Frank Turner, Flogging Molly och The Ark när jag lyssnar på Against Me!, och det är inte dåligt. Det är melodiös och trallvänlig poprock. Attityden tycker jag däremot är riktigt jäkla punkig! Tänk dig att komma ut som transsexuell i rockvärlden som uppenbarligen fortfarande i det stora styrs av ett machoideal och dessutom i det konservativa USA, och som grädde på moset släppa en platta om det. Det är väl ett riktigt långfinger åt etablissemanget om något?!

GitarrGitarrGitarrGitarrNär jag började skriva det här inlägget så tänkte jag ge plattan tre gitarrer av fem möjliga, men ju mer jag lyssnar desto bättre blir det och nu är jag uppe i fyra gitarrer. Även om man bortser från själva grejen med könsbytet så är det här en lysande rockplatta! (Spotify)

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

