Spelljammer – recension av ”Ancient Of Days”

Spelljammer - Ancient Of DaysSpelljammer har precis släppt sitt nya album ”Ancient Of Days” på bolagsfavoriterna RidingEasy Records och det finns knappt ord för att beskriva hur bra den är!
….Sedan det senaste släppet ”vol II” (2012) har sättningen förändrats. Gitarristen Robert Sörling och sångaren Niklas Olsson är kvar, men Niklas spelar numera även bas, och ny bakom trummorna är Jonatan Rimsbo. För mig känns det dock redan som hemma eftersom jag sett den här sättningen live två gånger i år, på klubb Undergången i slutet av maj (länk) och på Sweet Leaf @Copperfields i slutet av juli (länk). Att ”Ancient Of Days” redan på första genomlyssningen framstår som en kär gammal vän beror nog delvis på att Spelljammer framförde hela plattan på Undergången, men också på att den inte direkt avviker från den tidigare inslagna banan. Man kan väl säga att Spelljammer behållit kärnan i sitt sound sedan debuten, men rört sig allt längre ut i rymden.

Ljudbilden är precis den rätta. Den fuzziga gitarren liksom borrar in riffen i kroppen samtidigt som den mörka basen balanserar upp ljudet och mjukar upp det hela. Trummorna både dånar taktfast och accentuerar med hjälp av cymbalen och trots att sången ligger ganska långt bak hör man vad som sjungs. (Nåja, sången framträder tydligt som ytterligare ett instrument i alla fall, jag kan inte påstå att jag kommit så långt som att analysera texterna. 🙂 ) Jag tycker också att balansen mellan tunga riff och lugnare gitarrutflykter är helt rätt och trots att musiken rör sig långsamt så är den hela tiden på väg framåt med ett obevekligt driv. Att plattan är så pass kort (38 min) kan kännas smått irriterande, men samtidigt är det smart att lämna lyssnaren med en känsla av ”jag vill ha mer!” Det här är helt enkelt en rymdresa i en väl beräknad omloppsbana, och även plattan snurrar i omloppsbana i mina hörlurar just nu. När jag presenterade låten ”Borlung” som uppladdning inför släppet för ett par veckor sedan skrev jag att jag trodde att det här skulle bli ”höstens platta för gråa mornar” (länk), och det är det definitivt!

Jag har varit lite snål med betygen i år, men det här blir fem skägg!
SkäggSkäggSkäggSkäggSkägg

Länkar till Spelljammer: Spotify, iTunes, Google Play, Bandcamp, Facebook