Acid King – recension av ”Middle of Nowhere, Center of Everywhere”

Acid King – Middle of Nowhere, Center of EverywhereVårens andra hett eftertraktade fuzz-släpp är Acid King med deras ”Middle of Nowhere, Center of Everywhere”. (Det första var Dopethrone som jag redan recenserat (länk) och så kvarstår Monolord.) Det är drygt 20 år sedan Acid King släppte sin debut och 10 år sedan den senaste plattan och det är ingen tvekan om att deras sound äntligen är rätt i tiden. Acid King är tungt fuzziga, men bjuder på en luftig och drömsk färd, inte alls så nedsvärtad och brutal som Dopethrone. Här flyter och svävar du fram på psykedeliska riff och melodislingor i stället för att bli attackerad av dem. När det gäller Acid King är det troligen inte heller sången som är det avgörande för om du gillar bandet eller inte, det är snarare ditt tålamod som är det avgörande. Ska du lyssna på ”Middle of Nowhere, Center of Everywhere” med full behållning bör du vara beredd på att lägga ner lite tid under en stund där du inte är så stressad.

Albumet bör förstås spisas som en helhet, något som Acid Kings ”Intro” och ”Outro” är en tydlig fingervisning om. Det är i praktiken en instrumentell låt som är uppdelad i två delar och de knyter med sina dryga sex minuter ihop säcken fint, eller symboliserar att början och slut är två delar av samma mynt om man är på det humöret. Där emellan har vi sex låtar som jag har kämpat med att skriva ett omdöme om ett tag. Låtar som vid den ena genomlyssningen framstått som ganska svaga har nämligen vid nästa tillfälle varit raka motsatsen. ”Silent Pictures” och ”Red River” klev snabbt fram som favoriter, men i övrigt är det lättare att peka ut favoritpartier än låtar. ”Infinite Skies” andra halva innehåller till exempel plattans tyngsta och ett av de bästa partierna, men innan dess tycker jag att sångmelodin är lite tråkig och ”Center Of Everywhere” är den mest rymdflummiga låten med en skön gitarrslinga som ödsligt ekar i tomheten, men annars tycker jag att även den kunde haft en mer minnesvärd melodi. Att plattan är lite krävande gör dock att jag tror att den kommer att fortsätta växa och jag skulle bli förvånad om den inte framstår som ett av årets starkaste släpp när det blir dags att summera 2015!

Produktionen är av högsta klass och musikens olika dimensioner framträder tydligt. Sammantaget blir det en fyra i betyg för Acid King och deras ”Middle of Nowhere, Center of Everywhere” och det är på håret att det blir full pott. Ett par starkare melodikrokar och vi hade varit i hamn!
SkäggSkäggSkäggSkägg……… Länkar till Acid King: Spotify, iTunes, Google Play, Bandcamp, Facebook, hemsida

Acid King

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,