Avatar – recension av Hail the Apocalypse

Avatar - Hail the Apocalypse

Avatar – Hail the Apocalypse

I min förra recension ställde jag Souldrainer mot Vallenfyre, men det hade antagligen varit mer rättvist att låta Souldrainer och Avatar göra upp. De två banden har ett mer liknande grundsound. De spelar så att säga i samma viktklass.
….Avatar tar visserligen det melodiösa i metallen ytterligare ett steg längre än Souldrainer och slänger in en ganska stor skopa System Of A Down och Gogol Bordello i mixen. Sådana tilltag kan lätt falla till marken, platt som en pannkaka, men jag tycker att Avatar lyckas riktigt bra. Hail The Apocalypse blir aldrig enformig och melodierna kan i det här fallet konkurrera med de mest melodiösa banden. Självklart får hårdheten i långa stunder stå tillbaka för att uppnå detta, men det är inget snack om att det är Metal vi har att göra med. Jag har inte lyssnat på Avatar tidigare och när jag såg omslaget och bandnamnet förväntade jag mig ganska trallig Power Metal, och i alla fall ur den synvinkeln är helhetsintrycket att Avatars Hail The Apocalypse är ganska hård.

Jag har inte varit så sugen på arenarock de senaste åren, men Avatar är ett sådant där band som jag gärna skulle se i någon arena eller på en gräsmatta tillsammans med en massa andra hopp- och allsångssugna fans.

GitarrGitarrGitarrAvatar är inte mitt nya favoritband, men tack vare ett lyckat experimenterande med musikstilar tycker jag att de har gjort sig förtjänta av en trea. ………………….. Länkar till Avatar: Spotify, facebook, hemsida

.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

