Sigiriya – recension av ”Darkness Died Today”

Lord Chritus

Det finns många olika sätt att upptäcka ny musik på, ett av dem är att kolla in andra musikers T-shirts. När jag såg Goatess i januari hade sångaren Lord Chritus på sig en Sigiriya-tisha och eftersom jag föll pladask för Goatess så kollade jag upp bandet.
….Sigiriya visade sig spela mer traditionell hårdrock än den doom jag hade förväntat mig. Debuten Return To Earth (2011) är ganska rå och opolerad jämfört med den nya Darkness Died Today som släpptes i slutet av april. Här har vi Stoner rock med groove och melodi som är så välproducerad och melodiös att Sigiriya faktiskt har en möjlighet att bli spelade i radio. Nu är det inte säkert att det omdömet är enbart positivt när det kommer från mig. Trots att jag gillar rock och pop med smittande melodier så har jag ofta svårt för doom/stoner band som går för mycket åt det grooviga Southern rock och radiorock hållet. För mig är det lite antingen eller när det gäller den biten. Antingen är du så tuff eller så ”besvärlig” att radio inte spelar dig eller så melodiös att de inte kan låta bli…

Sigiriya lyckas hitta den smala medelvägen tycker jag.

Det är väl främst den nya sångaren Matt ”Pipes” Williams som tillfört den här radiovänligheten. Hans pipa är traditionellt grooverockig och har ett bra omfång, det blir inte så där entonigt som det ibland kan bli när sångare i den här genren hela tiden håller sig i mellanregistret. Ska man jämföra Sigiriya med något annat band är det definitivt Monster Magnet. Gillar du dem så snurra Darkness Died Today ett par varv (det behövde jag göra för att verkligen uppskatta den). Darkness Died Today är en platta som håller från början till slut, ja det är faktiskt så att Sigiriya haft modet/styrkan att spara ett par av de bästa låtarna till sist. När jag spelar vissa plattor börjar det klia i fingrarna av lust att hoppa tillbaka till de första låtarna när plattan närmar sig slutet, men när jag spelar Darkness Died Today höjer jag i stället volymen. Starkt!

GitarrGitarrGitarrJag är en ganska givmild magister och det är frestande att dela ut en fyra till Sigiriya, men när jag sneglar på årets tidigare betyg (i vänsterkant på bloggen) så ser jag att det snarare är en trea, men observera att Darkness Died Today är bra med ett utropstecken efter! 🙂

Länkar till Sigiriya: Spotify, bandcampfacebook

Sigiriya – Darkness Died Today

Sigiriya – Darkness Died Today