Get Your Gun – recension av The Worrying Kind

Get Your Gun - The Worrying Kind

Get Your Gun – The Worrying Kind

I början av mars skrev jag om Get Your Gun och utropade, ”Nu har jag hittat någonting riktigt bra igen!” I fredags släpptes debutalbumet The Worrying Kind, och jag slängde mig genast på köpknappen och laddade ner den från bandcamp. Ibland känner jag bara att jag måste visa min uppskattning och stötta ett band på det sättet omedelbart. Det är inte bara det att jag tycker att låtarna på The Worrying Kind är jäkligt bra, jag tycker också att Get Your Gun spelar i en egen liga just nu. I alla fall har inte jag fått upp ögonen för något annat nordiskt band som släpper liknande musik i dagsläget… 

Vilken typ av musik då, undrar du kanske? Bandet själva beskriver den som ”a blend between the weight and aggressive nature of stoner-rock, the nordic melancholy, and the darkest tales of country- and folkmusic”. Jag kategoriserar den helt enkelt som mörk rock, för en sak är i alla fall säker; det här är inte musik för soliga sommardagar!
.

The Worrying Kind innehåller sju låtar och har en speltid på knappt 40 minuter. Jag tycker att Get Your Gun har lyckats med en balansakt av världsklass när man valt låtar till plattan. Musiken är så melankolisk att en längre speltid antagligen hade varit en nackdel, men samtidigt känns det som att albumet innehåller oerhört mycket! Inte en sekund på The Worrying Kind är överflödig och du kastas hela tiden mellan olika känslor på den grå-svarta skalan. Femman är självklar och stark!
GitarrGitarrGitarrGitarrGitarr ……Länkar till Get Your GunSpotifybandcampSoundCloudfacebookhemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

2 svar to “Get Your Gun – recension av The Worrying Kind”

  1. Get Your Gun | School´s Out Says:

    […] (Uppdatering: Här finns min recension av The Worrying Kind.) […]

  2. Halvårsrapport 2014 | School´s Out Says:

    […] betyg 2014 (länkar till inlägg) 5 Hårda tider We Live In Trenches Gehennah The Graviators Get Your GunSalem’s PotGamla PengarHerder 4 Mörbultad Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchriderThe […]


Kommentera

