The Skull – recension av ”For Those Which Are Asleep”

The Skull - For Those Which Are AsleepNär vi lyssnade på The Skulls albumteaser, Till the Sun Turns Black, för ett par veckor sedan skrev jag: ”kom igen katten, det svänger ju!” och nu undrar du förstås om hela plattan svänger på samma sätt? Nej, det gör den faktiskt inte, men det är ingenting att hänga läpp för!

For Those Which Are Asleep är doomigare än det första smakprovet antydde. Och då menar jag doom-rockig, inte så där snigelfartslångsam, skitig eller rymdflummig som en hel del annat jag skriver om. The Skull bjuder snarare på traditionell hårdrock med en touch av grunge över tunga doom-riff. Albumet är välproducerat, sången suverän och melodierna genomarbetade, jag tycker faktiskt om i stort sett varenda låt.

Ändå är det något som saknas tycker jag…

Eller saknas och saknas, efter en hel del funderande så tror jag faktiskt att jag tycker att plattan är lite för väl producerad och att sången är lite för bra… Det som gör att den borde kunna tilltala en ganska bred publik gör antagligen också att jag inte tänder till på alla cylindrar. Plattan är avslappnat cool och jag behöver nog helt enkelt ett lite råare och elakare sound för att verkligen gå i taket. Men det är som sagt en oerhört jämnstark platta och förutom att jag skulle kunna dansa boogie hela natten till Till the Sun Turns Black så är både albumets titelspår och The Touch of Reality kandidater till årets doomlåt. Det blir en (knapp) fyra i betyg.

DjävulshornDjävulshornDjävulshornDjävulshorn

The Skull

Tre medlemmar från Doom metal pionjärerna Trouble, Eric Wagner (sång), Ron Holzner (bas) och Jeff ”Oly” Olson (trummor), har tillsammans med gitarristerna Matt Goldsborough och Lothar Keller bildat bandet The Skull

.

Länkar till andra bloggar om:
, , , ,

Ett svar to “The Skull – recension av ”For Those Which Are Asleep””

  1. Spader Ess Says:

    Spännande, man får väl ta sig en genomlyssning helt enkelt.


Kommentera

