Greenhorn – recension av ”Like Rows of Crooked Teeth”

Greenhorn – Like Rows of Crooked TeethIbland, (…faktiskt ganska ofta), känner jag för att bli totalt manglad av musiken. Jag vill ha något som är så tungt fuzzigt vibrerande att det känns som att plomberna i underkäken är på väg att släppa. Något som får mig att sakta ner stegen, knyta nävarna hårt och inte kunna låta bli att gunga med överkroppen. Just nu är det Brothers of the Sonic Cloth och Greenhorn som står för den här typen av kraftmangel. Jag presenterade Greenhorn i slutet av december (länk) och om de tog ett steg framåt mellan sin första och andra EP så är den här fullängdsdebuten ytterligare ett snäpp bättre. När jag recenserade Brothers of the Sonic Cloth skrev jag att deras platta var ”en uppvisning i variation inom ganska snäva ramar” (länk) och detsamma gäller ”Like Rows of Crooked Teeth”. De malande doom-riffen avlöses av sludge-röj och faktiskt en touch av Grunge.

Höjdpunkter? För mig är ”Like Rows of Crooked Teeth” en helhet där jag inte plockar ut en enskild låt och spelar den, men mittpartiet sticker ut. Från det att ”They Said It Was Treason So They Cut Her Fucking Head Off” med ett cymbalslag övergår i ”Kentucky Boone” (med på gästsång av Jon Davis från Conan) via den grymma ”Long Drop” och till inledningen av ”Witch’s Bridle”.

DjävulshornDjävulshornDjävulshornDjävulshorn…. Ännu en solklar fyra………..Länkar till Greenhorn: Spotify, iTunes, Google PlayFacebook

Greenhorn

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

Kommentera

