Monolord – recension av ”Vaenir”

Monolord - VaenirNär jag recenserade Monolords debutalbum ”Empress Rising” förra året så kände jag mig snål för att den ”bara” fick en trea i betyg (länk), men när två av fem låtar känns överflödiga kan det inte bli mer än så. Sedan dess har ”Audhumbla” och ”Watchers of The Waste” jobbat sig in i mitt sinne och jag har höjt deras värde, så med facit i handen var jag verkligen lite snål!

På sitt nya album ”Vaenir” behåller Monolord i grunden samma suveräna sound som på ”Empress Rising”; sången ligger kanske lite längre fram i mixen och ett något ”ljusare” och mer psykedeliskt rymdsound kan anas, men i stort sett bygger man vidare på det vinnande konceptet. Helt rätt tycker jag och eftersom Monolord radar upp fler omedelbart bra låtar på ”Vaenir” så kan jag med glädje dela ut ett högre betyg! Höjdpunkterna på plattan är ”Cursing The One”, ”We Will Burn” och ”Died A Million Times”, men ingen av de sex låtarna känns överflödig.

Blir det full pott då? Nej, med risk att jag får äta upp det här senare så håller jag inne det högsta betyget. Jag är svag för kombinationen av mäktiga riff, tunga trummor och den där lilla sköra pricken över i. Jag älskar alltså den första delen av ”We Will Burn” där cymbalen sitter så klockrent i den fina melodin, och därför blir jag också extra besviken på slutet av låten som bara maler på. Och på tal om att mala på så är mittpartiet av låten ”Vaenir” väl utdraget även för mig som älskar när man tar tid på sig, men annars har Monolord som sagt lyckats höja sig ett snäpp sedan debuten. Det här är absolut mästarklass och jag blir riktigt upprörd när jag tänker på att jag inte har sett Monolord live och inte heller verkar få chansen inom överskådlig tid!

SkäggSkäggSkäggSkägg

Det blir fyra skägg till Monolord för  ”Vaenir”, och jag ser redan fram emot nästa album. Jag förutspår nämligen att det är då fempoängaren kommer!

Länkar till Monolord: Spotify, Bandcamp,  iTunes, Google PlayFacebook