Rival Sons – Great Western Valkyrie

Rival Sons - Great Western Valkyrie

Rival Sons – Great Western Valkyrie

I några veckor har jag gått och tänkt att jag borde lyssna på lite mer livsbejakande musik än den sludge och doom som fyllt mitt liv under vintern och våren, men hittills har jag inte hittat någon ersättare som får mig att ändra inriktning*. Men jag tror tametusan att det finns en chans att Rival Sons med den första halvan av sin nya Great Western Valkyrie kommer att lyckas med konststycket!

(*Jag vet med mig att jag behöver en katalysator som är tillräckligt bra för att ändra inriktning. I vintras var det We Live In Trenches som med sin fempoängare Life Crisis ledde in mig på ett spår av hardcore/sludge-metal.)

Visserligen är varken Rival Sons eller de sextio- sjuttiotalsband som de inspirerar mig att lyssna på uteslutande livsbejakande, men jämfört med till exempel Mantar är det definitivt ljusare toner!

Great Western Valkyrie drar Rival Sons igång med Electric Man, en bluesrockare à la Led Zeppelin/Wolfmother/Graveyard. Den här typen av musik har vi ju blivit bortskämda med och även den tredje låten Secret hamnar i den här kategorin. Två suveräna låtar, men det som gör att jag känner att det drar mot ljusare tider även inom musiken är att Good Luck, Play the Fool, Good Things och Open My Eyes är tydligare inspirerade av sextiotalets pop än något annat jag lyssnar på. Det doftar Kalifornien 1968 och jag får lust att ligga på en gräsmatta i solen med ett grässtrå i munnen och bara njuta av livet! Tyvärr avslutas plattan med fyra rätt tråkiga låtar som inte alls passar den här känslan och det återstår att se om inledningen av plattan räcker som katalysator.

GitarrGitarrGitarr

Betygsmässigt räcker den lysande inledningen till att lyfta plattan som helhet till en trea.

Länkar till Rival Sons: Spotify, facebook, hemsida, YouTube

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

