The Dagger – recension av albumet ”The Dagger”

Sedan första gången jag läste att medlemmar från Dismember, Grave och Sideburn skulle släppa klassisk hårdrock under namnet The Dagger har jag varit nyfiken på bandet, och nu är skivan här. Influenserna från klassiska hårdrocksband från slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet är så många att det är onödigt att nämna dem alla vid namn. Men The Dagger har inte bara många influenser, man har dessutom mixat influenserna på ett sådant sätt att vad du främst hör vid en genomlyssning av skivan antagligen beror på vad du själv lyssnat mest på. Personligen hör jag därför i första hand Deep Purple, Saxon, Iron Maiden och Judas Priest.

På den positiva sidan är alltså inte The Dagger en karbonkopia av ett speciellt band och man har absolut lyckats hitta det rätta soundet. Problemet är bara att jag funderar på om jag verkligen kommer att välja deras låtar framför de gamla hitsen nästa gång jag blir sugen på den här typen av rock… The Dagger har lyckats återskapa ett klassiskt sound som jag älskar, men jag tycker inte att man har lyckats skapa tillräckligt många minnesvärda låtar som kan bli framtida klassiker.

Framtiden får utvisa hur det blir med det. Klart är i alla fall att jag vill se The Dagger live. Många av de ursprungliga banden är ju borta eller i alla fall klart mer svårtillgängliga…🙂

GitarrGitarrGitarrDet blir tre gitarrer av fem möjliga till The Dagger.
Länkar till Spotify och facebook.
.

The Dagger

The Dagger

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

