Herder – recension av Gods

Herder - Gods

Herder – Gods

Om jag säger att holländska Herder på sitt album Gods har en rytmsektion som spelar Doom Metal och Stoner Rock i bakgrunden, en sångare som sjunger Hardcore och en gitarrist som avfyrar Heavy Metal salvor så att man kan se eldsflammor som skjuter ut från gitarrhuvudet framför sig så låter det som ett Kinderägg till band. Om jag dessutom tillägger att man får några orientaliska gitarrpartier och strupsång på köpet så kan det antingen bli en dålig pyttipanna eller en gastronomisk rätt värdig finalen i Masterchef av det hela.
Jag håller mig till det senare!

Herder hamnar i min svårdefinierade lista där jag redan har We Live In TrenchesAge of WoeBlack Tusk och MantarOranssi Pazuzu och Nagaoch jag säger som vanligt: om du tror att du förstår vad jag är ute efter och undrar varför inte ett visst band är med på listan så tipsa mig gärna! Den här typen av musik kan jag nämligen inte få nog av just nu!

Påminner Herder om något annat än ovanstående band? Ja, i vissa stunder om Sepultura runt Roots och i andra om Marilyn Manson runt Antichrist Superstar (låten ”Mealstrom” är faktiskt en riktig rip off av ”1996”).
Nyfiken? Bra, sluta läs och börja lyssna!🙂

De senaste veckorna har jag om och om igen återkommit till Herder och deras Gods och trots att redan det första intrycket var gott så växer albumet stadigt. Definitivt en av årets höjdpunkter, här kommer femman!
DjävulshornDjävulshornDjävulshornDjävulshornDjävulshorn

Länkar till Herder: Spotify, bandcampfacebook

Herder is harder

Herder is harder

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Ett svar to “Herder – recension av Gods”

  1. Herder is harder | School´s Out Says:

    […] juni gav jag det holländska bandet Herder högsta betyg för deras album Gods. Här är en video med titelspåret, inspelat under årets turné med Doomriders och Beastmilk. […]


Kommentera

