The Socks – recension av The Socks

The Socks - The Socks

The Socks – The Socks

I slutet av februari skrev jag om The Socks  från Lyon i Frankrike. Då hade jag hört tre låtar som jag verkligen gillade och när albumet så släpptes för ett par veckor sedan undrade jag naturligtvis om The Socks hade något mer att komma med… och det hade man! Två minuter in i den första låten Lords Of Illusion plockar The Socks fram orgeln och marschtrummorna och flyter ut i ett härligt jam. När sedan Some Kind Of Sorcery sparkar igång som en perfekt förlängning av Lords Of Illusion är jag såld.

Jag förstår att aktuella band inte gillar att bli jämförda med varandra, men eftersom jag nyligen recenserat Lé Betre och Doublestone känns det relevant med en snabb jämförelse. Vi har här tre band som hamnar under den något slarviga benämningen ”Retro rock”, men om man gillar det ena så gillar man antagligen det andra. Banden har alltså mycket gemensamt, men det finns också tydliga skillnader.
.

Lé Betre bygger i huvudsak sin musik på ett bluesig uttryck och Doublestone blandar och ger av både boogie och doom. The Socks använder å sin sida orgeln på ett sådant sätt att man i sina stunder inte kan låta bli att tänka på Deep Purple, det finns mer av klassisk hård rock i grunden här. The Socks pendlar också tydligt mellan lugna melodiska partier och ett frenetiskt jammande. Medan Lé Betre får mig att vilja sjunka ner i en stor engelsk fåtölj med en cigarr och ett glas whiskey och Doublestone lockar till dans och doomgungande huvud så skulle The Socks vara bandet jag körde intervallträning till om jag var lagd åt det hållet. Nu är det mest armarna som får intervallträning när låtarna om och om igen skenar iväg i ett så skönt driv att det är näst intill omöjligt att inte spela lufttrumma som rena rama Animal!

Det är alltså inte så att man kan välja antingen Melas av Lé Betre, Wingmakers av Doublestone eller den här plattan och få samma upplevelse, enligt mig är alla tre helt nödvändiga för ett fullgott liv! 🙂

Betyg då? Ja, nu blir det svårt… Jag gav Lé Betre det bra betyget 3/5 och Doublestone en lysande fyra. Frågan är om The Socks kammar hem toppbetyget. Jag måste lyssna igenom de tre plattorna igen för att jämföra även när det gäller det här… Nej, med en femma kommer The Socks för långt ifrån Lé Betre, det får bli en fyra. Det ska bli spännande att se vilket av de här tre albumen som mognar bäst med tiden…
SkäggSkäggSkäggSkägg

Länkar till The Socks: Spotifybandcampfacebook, (två tidigare EP´s på bandcamp)

Förra gången jag skrev om The Socks lade jag in videon till Holy Sons, så här kommer Some Kind Of Sorcery:

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

3 svar to “The Socks – recension av The Socks”

  1. Halvårsrapport 2014 | School´s Out Says:

    […] Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchriderThe TowerAgainst Me! Heavy TigerDoublestoneThe SocksSkogenConanLesraAge Of Woe 3Håll käften, vad vill du?! DokaBlack trip LizardiaLé […]

  2. Musik- och bloggåret 2014, årets album med mera | School´s Out Says:

    […] Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchrider (EP)The TowerAgainst Me! Heavy TigerDoublestoneThe SocksSkogenConanLesraAge Of WoeZaumWolfBulletThe Order Of IsrafelLonely KamelDalaplanIron VoidThe […]

  3. Glowsun – recension av ”Beyond the Wall of Time” | School´s Out Says:

    […] Gamla Pengar (EP) Behemoth BesserbitchWitchrider (EP)The TowerAgainst Me! Heavy TigerDoublestoneThe SocksSkogenConanLesraAge Of WoeZaumWolfBulletThe Order Of IsrafelLonely KamelDalaplanIron VoidThe […]


Kommentera

