Afrika

Veckans tema i MusikFoto är Afrika.

När jag var i 10-11 års åldern köpte jag en singel med den sydafrikanska gruppen Juluka på ”skolans dag”. Jag älskade den singeln, och gör det fortfarande! Ovanligt nog så tycker jag att B-sidan är bäst och därför kommer den låten, I Jwanasibeki, först här i spelaren. Efter den kommer även singelns huvudnummer, Scatterlings Of Africa.
….Bildkopplingen är oerhört krystad eftersom jag inte har några bilder från Afrika; Juluka bildades i Sydafrika 1969 av Johnny Clegg och Sipho Mchunu. Juluka betyder ”svett” och de tog namnet från en tjur som Mchunu ägde.
Musikfoto AfrikaVisserligen drar de här tjurarna Europas vagn, och de befinner sig i Köpenhamn, men visst ser de ut att svettas?! 🙂
….Jag inser plötsligt att det här är ytterligare ett inlägg kopplat till grekisk mytologi; det kanske är ett tema jag kan göra mer av… Ett tidigare inlägg finns här och här kan du läsa om prinsessan Europa som gav namn åt vår världsdel.

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

Publicerat i Pop. Etiketter: , , , , . 10 Comments »

10 svar to “Afrika”

  1. Karin Says:

    Riktigt bra låt!! Kul med låtar som sätter sig från barndomen. De brukar vara de bästa. Bilden tycker jag mycket om också. Tänk att en staty kan se så levande ut!
    Trevlig helg!

  2. MarySaintMary Says:

    Något jag garanterat inte hört förut, det är kul. Gillar den!

  3. Marie Carpe Diem Says:

    Har inte hört denna låt tidigare, men WOW!!!! Gillar den jätte mycket. En härlig rytm och om jag blundar kan jag förnimma Afrikanska stäpper, savann med ljuvlig natur. Tack för musiktipset och ha en fin lördag Christer 🙂

  4. Anette Says:

    Det var en bra låt och lite annorlunda för att komma från dig 😉 Tyckte den hade passat bra i Lejonkungen också 😉 Visst måste det vara svettigt att dra Europa och svettigt är det säkert i Afrika också. /Anette

  5. carina Says:

    Gillar jag!!!
    Dessutom kul att du berättade historien bakom.

  6. EnviroSheila Says:

    Härlig låt med typiskt afrikansk sound… gillar den trots att jag aldrig hört det förr!

    Och hur krystad du än tycker att bilden är så är bilden kanon 😉

  7. EnviroSheila Says:

    Jodå, man får absolut tycka att Anette är bättre än Tarja! Blir ju helt klart mer rocksound med henne röst… Jag tyckte faktiskt också bättre om Anette efter släppet av förra skivan men dessvärre finns det ju så få låtar med henne att lyssna på… tror att nästa skiva är under inspelning just nu dock…

  8. tallrotsmarie Says:

    inte hört låten, men jag ser att det dryper av svett från tjurarna =)

  9. JET Says:

    ”10-11-årsåldern” inte ”10-11 års åldern”. Jag hoppas att du inte undervisar i svenska. 😉

    • christermagister Says:

      *ha ha*, som jag skriver uppe i vänstra ramen har jag tagit rast och slappnat av. Det innebär att jag tar mig friheten att inte fundera så mycket innan jag skriver här. Stavvar jag fel så gör jag det… 😉


Lämna en kommentar