Idol 2009 – Black Hole Sun

IdolerDet är ingen tvekan om vilka som är mina favoriter i årets Idol. Eddie blir bättre och bättre och verkar vara en riktigt hyvens kille; om jag inte visste att det kan vara känsligt för en kille att bli kallad söt så skulle jag göra det…😉
….
Tove har varit bra från början och jag hoppas att hon kommer att vara med till slutet. En tjej som verkar ha charmen och utstrålningen som en personlig egenskap.
….Överhuvudtaget är det ett ganska starkt fält kvar nu tycker jag. Den enda som är helt fel är Rabih och trots att Erika har en ”bra sångröst” faller den inte mig i smaken. Att Nicklas åkte ut tycker jag är helt OK, det enda som är synd är att han gjorde det när han framförde en så fantastisk låt!

Black Hole Sun är ytterligare en sån där låt som är så bra att den inte kan rangordnas; den är ”världens bästa låt”! (Fler finns här)

Sångaren i Soundgarden, Chris Cornell, fick bli sångare i mitt första Dream Team av musiker och skulle göra ett fantastiskt jobb. Njut av originalet!

Idol 2009 i media: AB, Expressen,
Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

9 svar to “Idol 2009 – Black Hole Sun”

  1. Janne Says:

    Ja, ”Black Hole Sun” är en favorit här med. Var helt insnöad på Soundgarden mellan 91 och 96 och hann med att se dem live ett par gånger (två? tre?) innan de lade av.

    Världens bästa låt med Soundgarden är det dock inte. Den platsen kniper nog ”Hands All Over” eller ”Jesus Christ Pose”. Och på Superunknown är det flera låtar som krigar om favoritplatsen. ”Spoonman” förstås (jag har faktiskt haft nöjet att krama den riktige Spoonman och bjuda honom på en chokladbit), och ”Love like suicide”, ”Fell on black days”…

    ÄH! Jag kan nog inte välja, helt enkelt.😉

  2. christermagister Says:

    🙂 Det är det jag menar när jag utnämner en låt till ”världens bästa”; den är så bra att den inte kan rangordnas i toppen. Jag skrev i inlägget om WASP:

    ”-Det här är världens bästa låt, brukar jag utbrista då och då!
    Och det är alltid någon som är vänlig nog att påpeka att jag har sagt det tusen gånger förut, om andra låtar eller album. Men det är ju så det är! Jag har svårt för att göra topplistor av fantastisk musik och just i det ögonblicket när jag lyssnar på den låten, eller det albumet, så är det världens bästa! ”

    För övrigt är min favorit på Superunknown (för det mesta) den något otippade ”4th of July”…

    • Janne Says:

      Jag har många favoriter på Superunknown, och hos Soundgarden överlag. En fundering på detta:

      Är det lättare eller svårare att hitta världens bästa låt om det gäller en artist/grupp eller skiva man verkligen gillar?

    • christermagister Says:

      Hmmm, ja, då finns det ju så många liknande låtar att välja på, så det är det nog. Jag tänker också att många låtar är olika bra för olika tillfällen. Det är ju svårt att jämföra en ”förfestlåt” med en ”bakfyllelåt”😉

      Intressant är ju också att vissa album kan vara ”världens bästa” utan att det finns någon ”världens bästa” låt på dem… Det är helheten som gör albumet så bra, inte de enskilda låtarna…

      • Janne Says:

        Det är alltså känslan i stunden som avgör?

        Och kanske måste jag lyssna på plattan/plattorna i fråga för att upptäcka när orden slinker ur min mun: ”Whoah! Det här är fan världens bästa låt!”🙂

      • christermagister Says:

        Ja, precis. Jag kan i alla fall inte sätta mig och rangordna världens bästa låtar oberoende av dagshumör…

        Tänk dig en dag när du kommer hem efter ett möte med de lokala utbildningspolitikerna och sätter på Rage Against The Machine och sjunger med i ”Fuck you, I won´t do what you tell me”… Då kommer det! ”Det här är fan världens bästa låt!” Just då är den klart bättre än t ex Alice Coopers ”Only women bleed”, men frågar vi dig en söndagsmorgon när du har ångesten efter två flaskor rödtjut och ett gräl med din fru i blodomloppet blir svaret kanske annorlunda…🙂

  3. Johan Eckman Says:

    Håller med om att Eddie växer, men tycker inte riktigt Tove når upp till en bra nivå. Tycker hon missar för mycket för att känslan ska väga upp!


Kommentera

