Sirenia

Amazoner och siren

Amasoner och en Siren

Förra veckan nämnde jag Amasoner i ett inlägg. I den grekiska mytologin är de krigarkvinnor som kan ställa till stora problem för en stackars krigare, och de bekämpas med våld av flera av de antika hjältarna.

De grekiska sjömännen gick inte heller säkra! De riskerade bland annat att lockas i fördärvet av förföriska och skönsjungande Sirener.

Ska jag döma av dessa konstverk så tror jag att jag hade haft större chans att klara mig undan Amasonerna…😉

(Wikis om Amasoner och Sirener)

.

På hösten passar det bra att lyssna på musik som drar åt det gothiska och symfoniska hållet. Jag har lite svårt för de alltför operaliknande sångerskorna, men norska Sirenia har trots flera byten av sångerska lyckats hålla sig på en nivå som är riktigt förförisk. (Länkar till Sirenias hemsida och MySpace) Här är några smakprov med olika sångerskor, du kan se video till ett par av låtarna om du klickar i vänstra hörnet när du har börjat lyssna.


Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Ett svar to “Sirenia”

  1. Afrika « School´s Out Says:

    […] grekisk mytologi; det kanske är ett tema jag kan göra mer av… Ett tidigare inlägg finns här och här kan du läsa om prinsessan Europa som gav namn åt vår […]


Kommentera

