Swamp (Svvamp) – S/t

I början av juni skrev jag att bluesrockarna Swamp (…eller Svvamp) från Jönköping hade blivit signade av självaste Riding Easy Records och att de skulle släppa bandets debut. Jag passade också på att be bandet kommentera den nya stavningen. (länk)

Nu vill jag mest meddela att plattan är släppt och dela med mig av hur det gick till när de upptäcktes, för det är en inblick i tidens tempo och extra roligt eftersom jag såg båda konserterna de talar om!

Målet har alltid varit att helt enkelt få spela ihop och ha roligt. Två konserter i Stockholm, på klubbarna Undergången och Sweet Leaf, blev startskottet för något mycket större än så. En vän till bandet filmade tio sekunder av konserten och la upp på Snapchat. Av en ren slump hittades klippet av chefen för det amerikanska skivbolaget Riding Easy.

— Vi sa, ”nä, sluta skämta nu”, men plötsligt satt vi i en telefonkonferens och diskuterade skivkontrakt. Vi har drömt om det här på skoj, stått i replokalen och sagt ”tänk att bli signade av ett Kalifornien-bolag”, säger Adam Johansson.
(Hela artikeln i JP)

Plattan är definitivt inte lika hård som det mesta jag skriver om (och lyssnar på) men jag behöver även plattor med sköna melodier, och vem skulle inte vilja dra på den här under en picknick i gröngräset?

Länkar: Spotify, BandcampFacebook, Riding Easy Records

Länkar till andra bloggar om, , , , ,

Publicerat i Blues. Etiketter: , , , , . Leave a Comment »

Kommentera

