Sommarlyssning 2

Här är ytterligare tre plattor som jag lyssnat på i sommar, och den här gången skriver jag om dem i fallande ordning efter hur mycket jag tycker om dem:

1) Elephant Tree – S/t

Elephant Tree är ett band från London som spelar rifftung atmosfärisk musik, precis vad du behöver när du börjar känna dig stressad, t ex på T-centralen i rusningstrafik. En riktigt grym debut! Länkar: Spotify, BandcampFacebook

2) Electric Citizen – Higher Time

Electric Citizen från Cincinnati följer upp ”Sateen” från 2014 med en platta med ett större sound och fler minnesvärda låtar. Tyvärr ligger sången så långt fram i mixen att riffen blir lidande. Det kanske går att fixa med lite rattande, men det har jag inte haft tid och tillräckligt med lust för att testa ännu. Länkar: Spotify, Bandcamp, Facebook

3) Blues Pills – Lady In Gold

Jag hade höga förväntningar på Örebroarna i Blues Pills och deras andra platta ”Lady In Gold” och visst finns här ett par riktigt bra låtar (”Lady In Gold” och ”Gone so Long”) men i huvudsak är det här för soulpoppigt för min smak. Jag har faktiskt svårt att lyssna på plattan överhuvudtaget efter att ha hört balladen ”I Felt a Change”… Även Blues Pills prioriterar sången och sångmelodierna så mycket att det drabbar riffen, men jag skulle gärna se dem live och förhoppningsvis då få en tyngre upplevelse.
Länkar: Spotify, Facebook

Länkar till andra bloggar om:

, , , , , , , , ,

Kommentera

