Sommarlyssning 1

Sommaruppehållet i bloggen har blivit betydligt längre än planerat, men med en liten baby i huset är det svårt att hitta tid till att både lyssna in sig på ny musik och framförallt att skriva om den. Nu ska jag i alla fall försöka ta tag i det här och ge några snabba tips om bra band jag lyssnat på under sommarmånaderna och kanske t o m få upp några bilder på band jag sett live, för jag har förstås inte lagt musiken helt på hyllan!

Den första trion av tips inneåller härligt 70-talsdoftande ockult- doom- och space rock.

The Black Explosion – ”Atomic Zod War

The Black Explosion är ett svenskt band som fängslade mig totalt med den drygt 13 minuter långa inledande låten ”Paralyzed”, och sedan inte släppte greppet. Fortsättningen är mindre doomig och mer space- och (faktiskt) garagerockpunkig, vilket förstås är spännande. Varje gång jag har lyssnat på den här plattan så har jag följt upp med ett par låtar med Salem’s Pot och Hawkwind.
Länkar: Spotify, Facebook

Brimstone Coven – Black Magic

Brimstone Coven är ett band från den lilla staden Wheeling i West Virginia, och de kryddar sin ockulta retro-rock med klassisk hårdrock (även den retro så klart…). En stark inledning, men jag tar mig sällan igenom hela plattan.
Länkar: Spotify, BandcampFacebook

Beastmaker – Lusus Naturae

Beastmaker kommer från Fresno i Californien och de satsar helhjärtat på vintage doom. Inget nytt under solen, men en skön platta helt enkelt! Länkar: Spotify, Facebook


Länkar till andra bloggar om:
, , , , , , ,

Kommentera

