Swamp (Svvamp) släpper debutalbum

Rock/Blues-bandet Swamp från Jönköping har jag sett live både på Klubb Undergången (länk) och på Copperfields (länk) innan de fått ut någon platta. När jag hade sett dem första gången skrev jag att låtarna som de lagt upp på SoundCloud inte hade förberett mig på Adam Johanssons sångröst: ”Vi var fler i publiken som tittade förvånat på varandra med ett uttryck av Wow! i ansiktet när han började sjunga där bakom trummorna.” (Att trumma och sjunga är ju dessutom en imponerande bedrift bara det!) I vintras släppte Swamp så en samling låtar även på Spotify, och det dröjde inte länge innan de blev signade av självaste Riding Easy Records, grattis som sjutton för det!

Den nya stavningen av bandnamnet blev till av copyright-skäl (uppenbarligen) och det har inte varit aktuellt att byta namn helt och hållet. När jag frågar dem om saken svarar de:

Vi heter fortfarande ”swamp”, som i träsk, fast med en annan stavning helt enkelt. Jönköping är mestadels byggt på sumpmark och det finns ett naturreservat som heter ”Rocksjön” mitt i stan som är ett fantastiskt vackert träsk. Vi tyckte det var ett passande namn för oss.

Plattan släpps den 19:e augusti (den finns att förhandsboka redan nu på både Bandcamp och Riding Easy Records) och jag ser fram emot att få tillgång till låtarna igen (de självsläppta låtarna är nämligen borttagna från både Spotify och SoundCloud), och då framför allt den Jimi Hendrix minande låten ”Free At Last” som är en riktig pärla! Förhoppningsvis får jag chansen att köpa en platta direkt av bandet efter något gig inom en inte alltför lång tid!

Länkar: Spotify, BandcampFacebook, Riding Easy Records

Länkar till andra bloggar om, , , , ,

Ett svar to “Swamp (Svvamp) släpper debutalbum”

  1. Swamp (Svvamp) – S/t | School´s Out Says:

    […] I början av juni skrev jag att bluesrockarna Swamp (…eller Svvamp) från Jönköping hade blivit signade av självaste Riding Easy Records och att de skulle släppa bandets debut. Jag passade också på att be bandet kommentera den nya stavningen. (länk) […]


Kommentera

