Satyricon – Live At The Opera

Högst upp på listan över företeelser som jag är skeptisk mot inom musikvärlden kommer covers, och på andra plats samarbeten med symfoniorkestrar och operakörer. Samtidigt är det så typiskt mig att ändå lockas av Satyricons live-framträdande med den norska nationaloperan till sådan grad att jag köper plattan med tillhörande DVD utan att först lyssna på Spotify eller liknande.

Så, var det rätt drag? Ja, det tycker jag absolut! Jag fick lyssna på plattan för första gången i bilen på väg till jobbet och det var en bra start på dagen, jag hade energi kvar i alla fall till lunch! 🙂

De fjorton låtar som valts ut är tagna från Satyricons senaste plattor (jag tillhör en av dem som tycker att bandet blir bättre och bättre för varje giv) och den 55 personer starka kören tillför låtarna både tyngd och isande känsla. Det är faktiskt riktigt jäkla bra!

Länkar till Satyricon: Spotify, iTunes, Facebook, hemsida

P.S. Jag har inte hunnit se DVD’n ännu, och det är väl tveksamt om det någonsin blir tillfälle till det… Jag tycker nog dessutom att jag skapar lämpligare bilder till musiken i mitt eget huvud.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

