Greenleaf – recension av ”Rise Above the Meadow”

Greenleaf - Rise Above the MeadowSom jag har skrivit tidigare (länk) är Greenleaf från Borlänge från början ett sidoprojekt där man haft åtskilliga medlemsbyten under åren, med medlemmar från bl a Dozer och Truckfighters. Nu är det dock tydligt att vi kan betrakta dem som ett ”riktigt” band, och tur är väl det!

Rise Above the Meadow” inleds med låten ”A Million Fireflies”, en låt så tung och intensiv att det är stört omöjligt att inte headbanga och spela lufttrumma redan efter ett par sekunder! Jag lyssnar därför på den 5-6 gånger innan jag går vidare med albumet och reflekterar över att ”A Million Fireflies” inte är en ”enkel” riff-rökare. Innan låten är över har jag fått en sjysst melodi, ett exempel på mer komplex låtstruktur och ett kort men läckert solo. Jag blir faktiskt lite orolig… kommer jag att bli besviken på fortsättningen?
.

Näh, ingen anledning till oro, på ”Rise Above the Meadow” finns inte ett svagt spår. Det är riffigt och smått progressivt, men framförallt svängigt. I huvudsak är albumet något tuffare och mer ”rakt på” än den föregående plattan ”Trails and Passes” och som referens tänker jag främst på Graveyard och Wolfmother när jag lyssnar på plattan. Greenleaf har hitpotential och borde kunna få in ett par låtar i radiorotation, men har ändå behållit ruffigheten och det mer komplexa som gör att de inte drabbas av ödet att klassas som ”radiorock”! (Skriver jag som att jag hade koll på vad som spelades på radio, jag gav upp radio för länge sedan, men den balansen är väl ändå något som både Graveyard och Wolfmother har klarat av?)

SkäggSkäggSkäggSkägg Det blir fyra skägg till Greenleaf, lysande!

Länkar: Spotify, iTunes, Google Play, Facebook

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,