Mörbultad – recension av ”När broar bränns”

Mörbultad - När broar brännsOm du läser bloggen någorlunda regelbundet så känner du redan till hardcorebandet Mörbultad från Helsingborg, de är nämligen personliga favoriter i genren och jag har skrivit om dem flera gånger tidigare. Efter två egensläppta EP’s, en split med Achilles (länk) och medverkan på en supportskiva för ECPAT Sverige (länk) är det nu dags för fullängdaren ”När broar bränns”.

Plattan klockar in på det för genren utmärkta 28 minuter och under 11 låtar sparkar, spottar och slår Mörbultad hårt mot dem som styr samhället så att de rika blir rikare, de fattiga fattigare och mot rasism, hat och utanförskap. En dänga om vikten av att behålla hjärtat och glöden levande i musiken får också plats, som sig bör!
.

Jag tycker att Mörbultad har hittat en fin balans mellan aggressivitet och melodi på ”När broar bränns”, plattan svänger faktiskt som tusan! När ett hardcoreband lyckas få lyssnaren att känna för att ömsom slåss och ömsom dansa har man lyckats, för där har vi ju definitionen av en mosh pit i ett nötskal!

Mörbultad - HBG Hardcore

Bildlänk till merch

Omdöme?
Jag var visserligen aldrig orolig, men när man investerat i två stycken supersnygga T-shirts med ett band vill man ju inte att de släpper en platta som suger, och i det här fallet kan jag definitivt fortsätta att bära mina tröjor med stolthet! 🙂

Jag har faktiskt inte varit lika tänd på en hardcoreplatta på två år, när jag skrev om Hårda Tider och deras ”Scandinavian Hardcore Insanity” (länk), så det blir fem hyttande nävar i betyg!
KnytnäveKnytnäveKnytnäveKnytnäveKnytnäve
P.S. Eftersom jag ger plattan högsta betyg så älskar jag givetvis allt, men även om du inte är så inne på hardcore, ta på dig ett par bra hörlurar och ge plattan ett varv där du bara fokuserar på basgångarna och trummorna. Lysande, eller hur?

Länkar till Mörbultad: Spotify, Bandcamp, SoundCloudiTunes, Google Play, Facebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

