Gateway – recension av ”Gateway”

Belgaren Robin Van Oyen har länge gett oss musiktips i olika bloggar, men han skapar också egen musik inom enmansprojektet Gateway. När han hade släppt en trespårs demo-EP förra året så skrev jag att ”Gateways ”Death Metal Doom” är tung som bly och härligt skrämmande” (länk), och på sitt debutalbum fortsätter han på samma sätt. Robin Van Oyen klassificerar själv Gateways musik som ”Medieval Deathdoom”, och det är nästan obeskrivligt tungt och mörkt. Det är också primitivt industriellt, om inte det är en motsägelse… När jag lyssnar på Gateway får jag bilder i huvudet av Mordors armé som långsamt och obevekligt rör sig fram över ett kalt landskap, med primitiva krigsmaskiner i släptåg.

Häromdagen kom Hanna hem när jag lyssnade på Gateway och hon stannade vid dörren ett kort ögonblick, tyst lyssnande, och utbrast sedan upprört: ”Är du helt galen? Stäng av! Omedelbart!” 🙂 Ibland synkar vår musiksmak inte alls, för jag tycker att Gateway är lysande!
DjävulshornDjävulshornDjävulshornDjävulshorn

Länkar: Bandcamp, Facebook

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

