Dagens tips: Craneium – Explore The Void

Craneium är ett finlandssvenskt band, baserat i Turku/Åbo, som precis har släppt sitt debutalbum ”Explore The Void” på egen hand via Bandcamp och Spotify. Bandet jobbar sig i stort sett igenom fuzzens olika stilar under 50 minuter; från riffbaserad rock till doom, via stoner- och space rock, och de försöker sig dessutom på några udda knep lite då och då. Att variera sig kan vara bra, men personligen tycker jag nog att de gör sitt bästa jobb med låtarna som utgår från rymdrock och doom. Favoritlåtarna heter ”Tzar Bomba”, ”Harvest” och ”Ceasing To Exist”, men det finns fler gobitar.
….Jag hoppas verkligen att något bolag snappar upp Craneium så att de kan få hjälp med att fokusera på sina starkaste sidor till nästa giv. Bandet har tre olika sångare och ytterligare konstruktiv kritik är att oftare använda dem tillsammans än var för sig för att uppnå ett fylligare sångljud.

Craneium har spelat live i Stockholm ett par gånger, men jag har tyvärr missat dem. Jag antar att alla dessa riff skulle sitta ännu finare live med ett par öl innanför band-tischan (jag har ingen väst🙂 ) och jag gissar på att ”Demon Of The Sands” är en live-favorit med sitt sköna gung. Så, ta nu och utforska tomheten, och berätta gärna vad du tycker!

Länkar till Craneium: Spotify, Bandcamp, Facebook

Länkar till andra bloggar om, , , ,

Ett svar to “Dagens tips: Craneium – Explore The Void”

  1. Craneium Says:

    Hey, tack!.. och kul att du ville tipsa om vår skiva. Vi lär nog spela fler ggr i Sthlm/Sverige, hoppas du kan komma och kolla nästa ggn🙂


Kommentera

