Live: Dead Soul och Ghost

Förra veckan, fredagen den trettonde, såg jag Dead Soul och Ghost på Annexet.

Dead Souls debutalbum ”In The Darkness” har gått varm hemma hos mig det senaste året eftersom både jag och Hanna tycker att den tunga elektroniska bluesen är riktigt jäkla skön! Det är en sådan där härlig platta som vi med lätthet kan låta gå från början till slut medan vi fixar fredagsmiddagen tillsammans. (Uppföljaren ”The Sheltering Sky” som släpptes för några veckor sedan är jag inte lika förtjust i ännu, men det kanske kommer.)
….Jag har inte sett Dead Soul live tidigare, men de har tydligen gått från att vara sju man på scenen till tre. Med teknikens hjälp så tycker jag att de lyckades bra med ljudbilden, men det var lite ”naket” på Annexets stora scen. Det var oerhört maffigt att höra dem med den stora ljudutrustningen, men som sagt, något mer att fästa blicken på hade inte skadat.

Fler bilder finns på Facebook

Dead Soul på Annexet - 13 nov 2015

Dead Soul på Annexet – 13 nov 2015

Med Ghost på scenen så saknas det definitivt inte något att fästa blicken på! Det här var andra gången jag såg dem live, men det är svårt att göra en jämförelse eftersom den första gången var 2011 och bandet bara hade sin debutplatta ute. Ghost har med tiden blivit mer bombastiska och pop-melodierna tydligare, men trots att jag i grunden gillar lite hårdare och mer metallisk hårdrock kan jag inte vara missnöjd eftersom Ghost gör sin grej så bra. De var helt enkelt suveräna båda gångerna! 🙂 Förutom den musikaliska utvecklingen så har bandets sångare blivit klart mer pratsam och min enda kritik är egentligen att han var lite väl pratsam, inte för att det upptar tid utan för att det tar bort en del av mystiken. Nej, föresten, ytterligare kritik: den akustiska versionen av ”Jigolo Har Megiddo” var en riktigt dålig idé. Förutom det var allt hunky-dory och jag längtar redan till nästa gång jag får se dem!

Fler bilder finns på Facebook

Ghost på Annexet - 13 nov 2015

Ghost på Annexet – 13 nov 2015

Länkar till andra bloggar om, , ,

Kommentera

