Birdflipper, Iron Lamb och Atlas Losing Grip – live på Debaser

För två veckor sedan såg jag Birdflipper, Iron Lamb och Atlas Losing Grip på Debaser Strand.
(Fler bilder på alla band finns på Facebook)

Birdflipper har jag inte lyssnat alls på tidigare och de spelade inte direkt min typ av musik, men de brände av en bra show och det är alltid kul att se ett nytt band på en liten scen. Så, tummen upp i alla fall, eller ska det kanske vara fingret!? 🙂

Birdflipper på Debaser Strand - 29 okt 2015

Birdflipper på Debaser Strand – 29 okt 2015

Iron Lamb var huvudanledningen till att jag var på Debaser den här kvällen. Jag recenserade deras senaste album ”Fool’s Gold” i början av februari och skrev bland annat att de var starkt influerade av Motorhead: ”Om vi utgår från Motorhead och sedan i vissa låtar vrider upp punken till Iggy and The Stooges runt Raw Power och senare Turbonegro så har vi ringat in Iron Lambs sound rätt bra.” (länk) De levererade stabilt på scenen, men majoriteten av besökarna på Debaser var nog mer inne på melodiös punk än metal och Iron Lamb hade mått bra av en mer skrålande publik som kunde trigga dem ordentligt.

Iron Lamb på Debaser Strand - 29 okt 2015

Iron Lamb på Debaser Strand – 29 okt 2015

Atlas Losing Grip har tydligen gjort succé med sitt senaste album ”Currents”, om man ska tro förhandsinformationen: ”Den 66 minuter och 6 sekunder långa orgien i hårdrocks-infuserad, energisk punkrock fick högsta betyget fem plus av Aftonbladets Mattias Kling, medan Close-Up Magazine önskade bandet ett välförtjänt världsherravälde.”

Innan jag köpte biljett till den här kvällen hade jag inte lyssnat på Atlas Losing Grip heller, men jag lyssnade ganska intensivt på ”Currents” innan giget eftersom jag gillade vad jag hörde. Bandet levererade definitivt en högenergisk show, ja, kanske till och med lite för energisk. Något övertänd skulle jag vilja säga eftersom en del av det som gör att jag gillar bandet på platta, de progressiva strukturerna och de poppiga sångmelodierna, fick stå tillbaka för öset.

Atlas Losing Grip på Debaser Strand - 29 okt 2015

Atlas Losing Grip på Debaser Strand – 29 okt 2015

Sammanfattningsvis blev det en helt OK torsdagskväll för mig, men ingen av spelningarna kommer att hamna på årsbästalistan.

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

