Black Trip – recension av ”Shadowline”

Black Trip - ShadowlineNär jag recenserade Black Trips debutalbum ”Goin’ Under” skrev jag att det var en utmärkt hårdrocksplatta utan bottennapp, men att jag saknade ett par riktiga hits. Jag skrev också att Black Trip var lysande som ”tidsmaskin”, men att problemet var att jag i stället för att lyssna på ”Goin’ Under” om och om igen la den åt sidan och satte på ”Iron Maiden” eller ”Killers”. (länk)

Med ”Shadowline” har Black Trip tagit ett steg framåt tycker jag. Plattan avviker inte på något radikalt sätt från föregångaren, men ”Shadowline” bjuder över lag på både mer ös och mer minnesvärda melodier, särskilt i inledningen. Man kan också säga att plattan låter inspirerad av hårdrock som kommer från ett par år senare än debuten i tidsmaskinen. Det är lite fylligare ljud och mer fokus på sångmelodierna.

Det här albumet lyssnar jag gärna på flera gånger i sträck, och om den inspirerar till ett byte så är det snarare till något med Thin Lizzy än Iron Maiden. (Absolut inte en ny influens, men det är som att Black Trip har vridit upp Lizzy-knappen.)

Betygsmässigt blir det även nu en trea, men den här gången med ett plus i kanten! 🙂
(Alla vet ju att betyget 3 rymmer ett väldigt brett spann.)
GitarrGitarrGitarr

Länkar till Black Trip: SpotifyGoogle Play, Facebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

