Rymddröm och MaidaVale på Undergången

Det är snart ett år sedan jag såg Rymddröm för första gången, och då blev jag inte direkt såld. Jag tyckte att de tog det flummiga ett steg för långt även för min smak och jag skrev också att eftersom de var band nummer fyra för mig den kvällen så hade jag nog behövt lite mer partymusik för att tända till. (Länk) Därför var jag väldigt nyfiken på hur jag skulle uppleva dem nu i lördags när de var kvällens första band…
Eftersom jag träffar två av grabbarna i Rymddröm ganska regelbundet så är det lite jobbigt att skriva att ”nej, tyvärr är det fortfarande inte min kopp te”. Det var klart bättre att inleda kvällen med Rymddröm än att avsluta den, men efter en hel del funderande har jag kommit fram till att deras musik antagligen böljar för mycket för min smak. I perioder älskar jag de envisa gitarrslingorna, riffen och trumrytmerna, men det är alltför ofta som de avbryts av ett lugnt parti som gör att jag tappar momentum. Det blir för komplicerat och för mycket omväxling för en enkel gammal själ som (om man ska spetsa till det) antingen vill ha samma groove i tio minuter eller en riktigt catchy melodi.

Till viss del handlar det förstås också om att Rymddröms musik behöver tid för att krypa under skinnet. ”Vortex” är den enda låten jag lyssnat på flera gånger (för att jag inte har tillgång till fler låtar), och den tycker jag också är bäst live.

Fler bilder finns på Facebook

Rymddröm på Undergången - 24 okt 2015

Rymddröm på Undergången – 24 okt 2015

MaidaVale har jag sett live så många gånger nu att låtarna har satt sig trots att de fortfarande inte har släppt något. (”snap!” 🙂 ).
I lördags var jag lite stressad eftersom jag skulle försöka hinna se Mushroom Caravan Overdrive och Snowy Dunes på Copperfields också. Trots det hann jag se det mesta av showen, och det både svängde och glittrade om tjejerna som vanligt. Det finns flera videos med hyggligt ljud på YouTube:  Open Your EyesRight where they want you(If You want the Smoke) Be the Fire.

Fler bilder finns på Facebook

MaidaVale på Undergången - 24 okt 2015

MaidaVale på Undergången – 24 okt 2015

Länkar till andra bloggar om: , , , , , , ,

Kommentera

