The Baboon Show – Havana Sessions

The Baboon Show - Don’t Don’t Don’tFör ganska precis 10 år sedan köpte jag plattan ”Don’t Don’t Don’t” på en chansning eftersom The Baboon Show är ett coolt namn och för att låttitlarna antydde att plattan kunde innehålla musik som jag gillade (så gjorde man innan Spotify). Jag tyckte att plattan var helt fantastisk (förstås, för det är den!) och jag har följt bandet sedan dess. De följande albumen har tyvärr haft svårt att nå upp till mina högt ställda förväntningar. Trots att de alla har innehållit gott om riktiga höjdarlåtar har de inte skapat samma otyglade glädje som debuten.
….När jag hörde att The Baboon Show skulle släppa ”Havana Sessions” där de återinspelat gamla låtar och tagit hjälp av kubanska gästmusiker tyckte jag inte att det lät speciellt upphetsande alls, men som troget fan gav jag jag förstås plattan en chans… och herrejösses! Den otyglade glädjen är här igen!

Antagligen är det delvis de lägre förväntningarna som gör det, men det är inte hela förklaringen. Plattan är helt enkelt riktigt jäkla sprudlande bra! Låtarna har allmänt fått ett maffigare ljud och ibland ett (ännu) kaxigare uttryck, och i kombination med den lilla extra perken av latinska trummor och spansktalande bakgrundssång blir det ett lysande resultat. Lyssna till exempel på ”Under your trousers” här nedanför (den spansksjungande tjejen är helt briljant!) och jämför originalversionen av ”My Arrow Of Wood” med den på ”Havana Sessions”. ”The Riddle” är sedan tidigare en av mina favoritlåtar och jag älskar den mer minimalistiska originalversionen, men i den nya versionen med extra allt har man fått till ett sådant sväng att om den hade fortsatt ett par minuter till hade den varit omöjlig att lyssna på utan att slita av sig tröjan och fuldansa ohämmat! 🙂

Vissa låtar är redan så bra som original att det är svårt att förbättra dem, t ex ”Queen Of The Dagger” och ”Heidi Heidi Ho Ho”, men de nya versionerna har trots det något att tillföra. Att nyinspelningar fungerar så här bra tillhör ovanligheterna och ”Havana Sessions” är alltså en samlingsplatta som för en gångs skull har ett eget existensberättigande!

Länkar: Spotify, iTunes, Facebook, ”Polar’n Per” har publicerat en läsvärd intervju i bloggen Spader Ess.

The Baboon Show - Havana Sessions

Länkar till andra bloggar om: , , , , ,

Kommentera

