Dagens tips: AHAB – The Boats of the Glen Carrig

AHAB – The Boats of the Glen CarrigTyskarna i Ahab har på sitt fjärde album ”The Boats of the Glen Carrig” lyckas kombinera den lätta, vackra och progressiva musiken och den rena sången med de riktigt tunga riffen och den mörka avgrundssången. När jag läser om dem får de oftast epitetet ”Funeral Doom”, men det är en alldeles för snäv definition. Vi måste åtminstone lägga till ordet ”progressiv” innan ”Funeral Doom”, men egentligen är det väl onödigt, och antagligen kontraproduktivt, att slå knut på sig själv för att hitta rätt fack, du kan ju bara lyssna själv här nedanför! 🙂

Jag gillar att produktionen är så glasklar att både lätta gitarrplock på den akustisk gitarren och djupt stämda elektriskt riff framträder tydligt i all sin nakna härlighet. Och jag bara älskar den där riktigt mörka sången som får bröstbenet att vibrera! Jag har inte lyssnat på Ahab tidigare, men nu ska jag definitivt jobba mig bakåt i katalogen.

Länkar: Spotify, iTunesFacebook

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

