Kadavar – recension av ”Berlin”

Kadavar - BerlinFör två veckor sedan släppte Kadavar sitt tredje album ”Berlin”, och ett album som heter ”Berlin” skapar vissa förväntningar på soundet; något åt det mörka industriella hållet, kanske lite melankoliskt. Bonuslåten som är en cover på Nico’s ”Reich der Träume” låter precis så, men annars har inte plattan ett sound som för tankarna till Berlin direkt. Nej, här är det liksom tidigare ”retro rock” som gäller, och den influensen är det väl ingen vits med att platsbestämma, även om det något egocentriskt frestar att säga Sverige!🙂

Kadavar har gått mot ett mer och mer ”polerat” och ”fokuserat” håll sedan debuten och låtarna på ”Berlin” är mer lättillgängliga än någonsin tidigare. Problemet är att de inte fastnar hos mig. När jag lyssnar på plattan tycker jag att alla låtar är bra, men efteråt har jag oerhört svårt att minnas hur de lät.

Det kan jag till viss del ha överseende med om låtarna ger mig en riktig energikick medan jag lyssnar på dem, men tyvärr lyfter inte plattan riktigt heller. Så, trots några riktiga topp-låtar (”Last Living Dinosaur”, ”Thousand Miles Away from Home” och ”The Old Man”) blir det bara två skägg till Kadavar. Ett ok album, men något av en besvikelse.
SkäggSkägg

 Länkar till Kadavar: Spotify, iTunes, Google Play, Facebook

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

