Altareth – Bury Your Mind in Moss

När jag skrev om Altareth i slutet av januari, när de släppt en demo, skrev jag att det var ett band att hålla ögonen på, och eftersom jag har följt mitt eget råd så vet jag att de nu har släppt en EP som heter ”Bury Your Mind in Moss”. Förra gången skrev jag också att ”starka melodier, akustiska partier och en ockult stämning är mer framträdande än en krossande tyngd” (länk), men till den här EP’n har Altareth ändrat sitt sound något. Musiken är tyngre och ”skitigare” och produktionen ”krispigare”… 🙂 Melodierna finns där, men det är riffen och de hårt piskade cymbalerna som framträder starkast, och det gör mig lite ambivalent… För även om jag älskar det nya i soundet så tycker jag att sången har hamnat lite för långt bak. Det gör att Altareth tappar något i ockult stämning och att man (i alla fall i min stereo) får fler band att konkurrera med.

Men missförstå mig inte nu, ”Bury Your Mind in Moss” är en riktigt jäkla bra EP! Altareth lyckas vara så där härligt medryckande monotona och upprepande på ett plan samtidigt som de är varierande på ett annat plan. Jag ser med spänning fram emot fortsättningen, för nu måste väl något bolag plocka upp dem och ge ut en fullängdare?!

Länkar till Altareth: SpotifyBandcamp, Facebook, YouTube
(Av någon anledning finns bara ”Deconstruction” kvar från den första EP’n på Bandcamp, men ”Season of the Dead” och ”Dark father” finns på YouTube.)

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

