Die Mauer

Här i Berlin påminns man ständigt om den gamla murens närvaro. Inte bara rent fysiskt, utan också mentalt. Jag bor i det som tidigare var Öst-Berlin och taxichaufförerna brukar till exempel påpeka när man kör över gränsen… som om den fortfarande fanns.

Det känns lite annorlunda när historiska händelser kommer så nära inpå. Jag är van vid att historiska monument jag besöker är flera hundra år gamla, men här i Berlin är det knappt mossa på betongen… Jag minns ju när muren föll och vilken speciell känsla det var! Jag är inte speciellt blödig av mig, men det var svårt att hålla ögonen torra när jag stod där bredvid muren och lyssnade på Thåström!Die Mauer

Die Mauer 02

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

