Dagens tips: Night Viper

De band som hämtar sin inspiration från 60- och 70- talet har en bra mycket större chans att svepa mig av fötterna än de som försöker sig på att återskapa 80-talet. Det beror förstås i första hand på att det är den typen av musik jag gillar bäst i dag, men antagligen också på att mina musikaliska rötter är fästa i det tidiga 80-talet. Dagens band har därför svårt att konkurrera med mina nostalgiska känslor inför musiken som jag har i ryggmärgen och det är inte så ofta jag blir alldeles sprudlande förälskad i ny ”Heeeeaaaaavy Metal” (läses förstås i falsett!). Night Viper lyckas däremot få mig att känna mig ungefär som jag gjorde första gången jag hörde ”Live Wire” (nåja, de testosteronhalterna kommer jag nog inte riktigt upp i längre, men du förstår vad jag menar…😉 ).

Jag lyssnar på Night Viper med slutna ögon och sitter plötsligt i mitt pojkrum omgiven av vinylskivor som i dag räknas som klassiker men då var nya, unika och framförallt rebelliska. Tydligast ser jag nog Metallicas ”Kill ‘Em All” och Mötley Crües ”Too Fast for Love”, men även ett par tidiga plattor med Accept och Saxon skymtar förbi. Med det vill jag inte säga att Night Viper låter mossiga. De lyckas helt klart låta fräscha och jag tror att det till stor del är sångerskan Sofie Lee Johanssons förtjänst. I Night Vipers sättning ingår den übergrymma Tom Sutton (The Order Of Israfel, Ex. Church of Misery), men individuellt är det hon som skiner klarast.

Night Viper har sin bas i Göteborg och har precis släppt sin debutsingel, men ett fullt album är på gång och ytterligare ett par demo-inspelningar finns på SoundCloud. Alla band borde ha en självbetitlad låt och du kan lyssna på Night Vipers här nedanför, men missa för guds skull inte ”Chainbreaker” på Spotify eller liknande, så jäkla bra!

Länkar till Night Viper: Spotify, iTunes, Google PlaySoundcloud, Facebook

Night Viper

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

