Sgt. Sunshine – En (nästan) bortglömd pärla får nytt liv!

För ett tag sedan skrev jag om Datura och deras platta ”Visions for the Celestial” (länk) som jag lyssnade mycket på för 10-12 år sedan. Jag skrev att det var en av de första plattorna som fick mig att inse att jag inte behövde vara låst till att lyssna på en blandning av Black Sabbath, Thin Lizzy, Hawkwind och Kyuss för att få mitt lystmäte av det som jag i dag klassificerar i bloggen som ”Stoner/Retro/Doom/Space- Rock”, eller i enklare form ”Fuzz”. En annan platta som jag spelade flitigt vid den här tiden var Sgt. Sunshines självbetitlade debut, men av någon anledning har den plattan sedan dess blivit stående i den mest undanskymda CD-hyllan inne i en garderob och därför blivit spelad sorgligt få gånger de senaste åren!

Nu läser jag att plattan har återutgetts av Heavy Psych Sounds och att de också ska släppa Sgt. Sunshines fjärde album nu i höst! Jag plockar förstås fram Sgt. Sunshine ur garderoben (mest mentalt eftersom den numera finns på Spotify 😉 ) och jag kan inte förstå att den fått vila så länge! Det är ju en riktig höjdare som genast ska fram i ”finhyllan”!

Gillar du Stoner/Fuzz och inte har lyssnat på den här plattan så är mitt tips att du genast reparerar den skadan!
Själv ska jag lyssna in mig på de två plattor som jag har missat…

Länkar: Spotify, Bandcamp (download), Heavy Psych Sounds (vinyl och download), Facebook

Sgt. Sunshine

Länkar till andra bloggar om: , , ,

2 svar to “Sgt. Sunshine – En (nästan) bortglömd pärla får nytt liv!”

  1. Göran Brylde Says:

    Hej!

    Gillar dina brev skarpt, tänkte fråga var köper du dina skivor? Jag köper bara vinyl

    Göran

    • ChristerMagister Says:

      Hejsan! Kul att du uppskattar vad jag skriver om! Jag kastade bort mina vinylskivor för några år sedan när ingen ville ha dem och har inte börjat om med en ny samling, trots att det är frestande! I dagsläget köper jag några cd lite då och då, men mest nedladdningar på Bandcamp. Det känns bra att pengarna ofta går direkt till artisten och jag lyssnar på musik i telefonen ett par timmar om dagen på väg till och från jobbet.


Kommentera

