Black Belt – ”Three Man Army”

Black Belt - Three Man ArmyBlack Belt är en barfota powertrio från Stockholm med svart bälte i att skriva rocklåtar som passar bra så här i inledningen av grillsäsongen. Förra året var det Class of Kill’em High (Gaphals) och The Garon Presleys (Novoton) som stod för de bästa plattorna i den här genren, och eftersom det här är Novotons vårsläpp så ska det bli intressant att se vad Gaphals kontrar med…😉

Jag har haft förmånen att förhandslyssna på plattan ”Three Man Army” som släpptes i dag, och jag gillar det! I pressreleasen läser jag att Black Belt har ”ett sound som förenar 60-talets souliga bluesrock med det tidiga 80-talets sylvassa heavy metal”. Från min utgångspunkt vet jag inte om jag kan säga att det är så mycket heavy metal på det här albumet, men däremot ganska tidlös svängig hård rock uppblandad med poppiga melodier, och det behöver vi väl alla lite då och då?!

Men visst, de vassa riffen finns där. Lyssna till exempel på ”Looking Back, Looking On, Looking Forward” och ”Anchor”. Det skulle vara intressant att höra vilket sound Black Belt har live… (En chans att ta reda på det dyker upp den 13 juni i Hammarby Sjöstad när de spelar tillsammans med Knivderby.) Plattans riktiga hit tycker jag är ”Come On Tonight” där bandet får uppbackning av delar av Tiger Bell, men det finns fler riktiga go´bitar. Den här plattan kommer jag definitivt att fortsätta att lyssna på under våren och sommaren!

Länkar till Black Belt: SpotifyFacebook, hemsida

Black Belt

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

