The Quireboys – St Cecillia & the Gypsy Soul

The Quireboys – St Cecillia & the Gypsy SoulDet är över 30 år sedan The Quireboys bildades i London, men bandet har aldrig varit min kopp te. När de var nya så hamnade de i skymundan av de större banden och när jag någon gång slölyssnat på senare år så har jag tyckt att det varit både för melodiöst och för daterat för min smak. Det är alltså med ganska låga förväntningar jag låter albumet ”St Cecillia & the Gypsy Soul” gå i bakgrunden medan jag hänger och sorterar tvätt. Efter ett tag inser jag dock förvånat att jag gungar med till musiken och börjar lyssna lite mer aktivt. Jag vet inte om det är de låga förväntningarna, det fina vårvädret eller bara att jag är på blödigt humör, för den här akustiskt dominerade och melodiösa poprocken borde inte nå fram till mig, men det gör den. Vad värre är så är det de riktigt smäktande låtarna som når fram, till exempel ”The Promise” med stråkar (stråkar! Bara ett snäpp från barnkör!) och ”The Hurting Kind”. Att jag gillar en låt som ”Out Of Your Mind” kan jag förlika mig med, det svänger, men herregud, stråkar och lägereldsrock! Det här var inte bra för självbilden! 🙂 Den nya studioskivan ”St Cecilia & the Gypsy Soul” släpptes förra veckan i en 4CD-box tillsammans med skivan ”Halfpenny Dancer (från 2009, men otillgänglig under en tid) samt en tidigare osläppt konsert från samma turné.

Länkar: Spotify, iTunes, Google Play, WiMPFacebook, hemsida

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Publicerat i Rock. Etiketter: , , . Leave a Comment »

Kommentera

