Spacegoat och Ruby the Hatchet

Facket “female fronted retro doom rock” fylls på snabbt och ibland blir det alldeles för ”vänt” för min smak. Jag vill ha kvar en grundläggande råhet i soundet och sången får inte bli för… opera/musikal-liknande ren och vacker. Tidigare har jag skrivit om bland annat Mount Salem, The Well och Witch Mountain och här kommer ytterligare tips på två band i genren som åtminstone till viss del passerar mitt nålsöga. 😉

Spacegoat kommer från Monterrey i Mexiko och består av syskonen Miguel och Gina Ríos, Rigo Vigil och Rey Fraga. De släppte en självbetitlad EP i slutet av 2012 och skriver själva att de spelar ”a blend of classic rock with influences spanning from early Sabbath to Janis Joplin”. Gina Ríos har definitivt tillgång till en klar och vacker röst, men har den goda smaken att inte överanvända den. Jag fasar för vad som skulle kunna hända om någon finsk producent fick klorna i bandet och la på en matta av goth-musikal! I stället ser jag verkligen fram emot ett fullt album där den här rockiga krispigheten och bluesrivet är bevarat.

Det är inte mycket doom i låten Cosmica direkt, men jag väljer att lyfta fram den i alla fall eftersom den är så smittsam och för att jag gillar att Spacegoat har med en låt på modersmålet. EP’n finns att ladda ner för en valfri summa på Bandcamp.

Länkar till Spacegoat: Bandcamp, Facebook

Spacegoat

Det andra bandet är Ruby the Hatchet från Philadelphia som precis släppt plattan Valley of the Snake. Här är det tveklöst det orgeldrivna gunget i de två första låtarna Heavy Blanket och Vast Acid som får mig att återkomma till plattan om och om igen. Tyvärr tappar jag lika ofta intresset när de två låtarna är slut. Resten av plattan griper inte tag, med undantag för tyngden i The Unholy Behemoth som jag gärna hade hört utan sång. Ruby the Hatchet kommer alltså inte att hamna på min årsbästalista, men jag ser ändå fram emot nästa giv. Med lite starkare melodier kan det bli ett storverk.

Länkar till Ruby the Hatchet: Spotify, Bandcamp, iTunes, WiMP, Facebook, hemsida

Ruby the Hatchet

Länkar till andra bloggar om: , , , , , ,

2 svar to “Spacegoat och Ruby the Hatchet”

  1. Spader Ess Says:

    Kan inte annat än hålla med om Spacegoat. Riktigt bra. och huga om det blev finsk produktion på sången. Ruby Hatchet måste jag kolla upp.

  2. Spacegoat | School´s Out Says:

    […] mitten av mars skrev jag om Spacegoat från Monterrey i Mexiko (länk). De hade då släppt sin debut-EP, och nu är det förhoppningsvis dags för ett […]


Kommentera

