Doom over David Bagares gata

CandlemassSom för att cementera att Nalen klubb är en kandidat till ”årets lokal” när det gäller ockult rock, doom, stoner, fuzz och psykadelia har två av mina favoritarrangörer Undergången och Püssy A Go Go presenterat flera fantastiska bokningar nyligen. Püssy A Go Go ställer upp med The Wounded Kings och Ocean Chief medan Undergången smäller till med The Order of Israfel, Goatess, Greenleaf och Kungens män. De för mig tidigare okända Red Heifer Productions har dessutom lyckats med en riktigt spännande bokning, Bongzilla!
.

Kalender med länkar till ytterligare info:

(Püssy A Go Go har också bokat Sorcerer och Capilla Ardiente till Debaser Strand, så jag smiter in även det giget här.)

20/3 The Wounded Kings och Ocean Chief

– The Wounded Kings från England bildades för 10 år sedan och har hunnit med fyra stycken album. Jag har inte sett dem live tidigare, men jag har lyssnat en hel del på deras senaste platta Consulamentum (Spotify).
– Ocean Chief från Mjölby har också hållit på ett bra tag och har flera plattor ute (Spotify). Jag såg dem live i slutet av november när jag var helt förtrollad av Snailking, men nu får jag alltså en ny chans! (Tidigare inlägg)

27/3 The Order of Israfel och Black Orbs

– The Order of Israfel består av Tom Sutton (ex Church of Misery), Patrik Andersson Winberg (ex Doomdogs), Hans Lilja (ex Lotus) och Staffan Björck (Wildebeest) och deras debutplatta Wisdom var en av förra årets höjdpunkter (recension). Jag såg dem live i januari 2014 (länk) och det var ett gig så bra att jag nominerade dem till utmärkelsen ”Årets nykomlingar” när jag utsåg årets konserter (länk).
– Black Orbs är ett nytt band som jag inte vet mer om än vad som står i eventets info (länk här ovan).

24/4 Goatess

– Goatess med sångaren Lord Chritus (Count Raven, Saint Vitus, Lord Vicar mm) i spetsen såg jag också i januari 2014 (länk) och de toppade faktiskt The Order of Israfel och vann min utmärkelse ”Årets konserter” i sin genre (länk). Jag ser verkligen fram emot det här giget! (Spotify)

5/5 Bongzilla och Serpent Omega

– Bongzilla från USA är Stoner-legenderna som firar 20-års jubileum i år, mer tycker jag inte att jag behöver säga. Missar du det här så kommer du att gräma dig!
– Serpent Omega är ett sludge/doom band från Stockholm som släppte sitt debutalbum förra året (Spotify). Jag inte sett dem live ännu, men de fick full pott för sitt gig på The Liffey när Rockbladet summerade 2014.

22/5 Sorcerer och Capilla Ardiente

– Sorcerer från Stockholm bildades redan 1988, men splittrades efter ett par demos. Nu är de återförenade igen och släpper albumet In the Shadow of the Inverted Cross i slutet av mars. Jag får alltså anledning att återkomma till dem! (Spotify)
– Capilla Ardiente kommer hela vägen från Santiago i Chile. Deras debutalbum Bravery, Truth and The Endless Darkness släpptes förra året (Spotify) och det här blir en helkväll med episk Doom Metal!

27/5 Greenleaf och Kungens män

– Greenleaf från Borlänge har jag tipsat om tidigare och du hittar information och smakprov här.
– Även Kungens män har jag skrivit om tidigare, informationen finns här.
Det här är väl kvällen som bjuder på störst del traditionell rock och rymdutflykter.

Vilken vår va?! ”Mjojo” vet jag att någon säger medan han gnuggar händerna av förtjusning!🙂

 

Kommentera

