Dagens tips: The Devil and The Almighty Blues

Jag drar igång The Devil and The Almighty Blues självbetitlade platta som släpptes för ett par veckor sedan samtidigt som jag kollar upp bandets bakgrund. Medan hela kroppen fylls av rå, själfylld, metallisk och smått psykedelisk blues som sitter som en smäck så läser jag att de är från Oslo… Det var inte vad jag hade trott! Jag tror att jag låter bandets manager tala:

Armed with vintage Gibson guitars and tube amplifiers, they recorded the album live in studio. This was to preserve the natural and musical energy. The band took the time they needed in the studio to let the songs breathe. A new take on blues-based rock, heavy without becoming metal, slow without being doom, bluesy without being straight up and boring. The album has turned out slow, heavy, melodic and raw. The result is far from being a possible hit on the radio, but on the other hand it is one of the heaviest and coolest blues-based albums ever to be released from Norway!”

Ett av de tyngsta och coolaste blues-baserade albumen överhuvudtaget är min spontana reaktion!

Länkar till The Devil and The Almighty Blues: Spotify, iTunesBandcamp, Facebook

The Devil and the Almighty Blues

.

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

