NY Hardcore – Sick of it All

Förutom Bob Dylan och den tidiga amerikanska punkrocken som jag skrivit om tidigare så tänker jag förstås på NYHC, och då speciellt på Sick of it All som var det första bandet i den här genren som jag gick igång på, när jag är här i New York. Jag kommer (förhoppningsvis) aldrig att glömma den där konserten på Hultsfred 1993 när jag och polaren Jönsson till en början stod lite avslappnat i utkanten av tältet och tittade på inledningen, hur det började koka i hela kroppen och hur vi sedan slängde oss in i mitt livs första (och sedan dess oöverträffat vildaste) moshpit och hoppade, knuffades, dansade och bröstbumpades till vi var helt slut och euforiskt lyckliga! (Du som känner mig och Jönsson vet att det krävs en hel del för att få oss att släppa alla tyglar och hylla något eller någon förbehållningslöst. 🙂 )

Sick of it All är i alla fall ett band från New York som bildades för nästan 30 år sedan. Kärnan i bandet, bröderna Lou och Peter Koller samt Armand Majidi har hållit ihop sedan starten 1986 och ”nykomlingen” Craig Setari värvades 1992. Även soundet och budskapet har varit ganska oförändrat genom åren. Här är låten Get Bronx från det senaste albumet Last Act Of Defiance (2014):

Who’s gonna stand with me – STAND UP, Who’s gonna risk it all – GET BRONX, Bleed for freedoms sake – STAND UP
GET BRONX
We’re responsible – STAND UP, We preserve the flame – GET BRONX, Fight for freedoms sake – STAND UP
GET BRONX

The Bronx

Länkar till andra bloggar om: ,

Kommentera

