I’m Waiting For The Man – ChristerMagister på äventyr i Harlem

Lou Reed var en riktig New York City Man och han har skrivit och framfört en stor mängd odödliga klassiker från mitten av sextiotalet till långt in på tvåtusentalet. När han avled i sviterna efter en levertransplantation 2013 så kändes det… (punkt).

Lou Reed sjöng I’m Waiting for the Man på The Velvet Undergrounds debutalbum från 1967 och skrev därmed omedelbart in sig i musikhistorien. Albumets framsida är förstås signerat av en annan New York ikon, Andy Warhol, som även hjälpte till att fixa skivkontrakt till bandet och blev något av en mentor för Lou Reed.

I’m Waiting for the Man handlar om en man med abstinens som väntar på sin langare i korsningen av Lexington Avenue och 125:e gatan i Harlem och därför begav jag mig i går dit för att ta ett par bilder. Jag kan informera dig om att korsningen fortfarande är fylld av både säljare och köpare av Harlem Brownstone och jag misstänker faktiskt att jag riskerade livet när jag smygfotade bilderna som finns på Facebook , men lite får man vara beredd att riskera när man är på pilgrimsfärd!😉 (Jag tackade dock nej till erbjudandet om att tjäna 100 snabba dollar som jag fick av ett gäng lirare.)

I låten om min förra korsning, 53rd & 3rd (länk), så var det uppenbart att Ramones sjöng om just den platsen, men här får du hänga med lite i inledningen. Sångraden strax efter kändes också ganska riktad mot mig i ögonblicket kan jag säga: ”Hey white boy, what you doin’ uptown?”…

The Velvet Underground & Nico

The Velvet Underground & Nico

Länkar till andra bloggar om: , , ,

Kommentera

