CBGB och Patti Smith

När jag tänker på New York och musik så är det Greenwich Village och CBGB som först poppar upp i skallen. Jag gjorde ett inlägg om The Village i Bob Dylans fotspår häromdagen (länk) och trots att CBGB tyvärr är nedlagt så har jag förstås varit i lokalerna och sett mig omkring. (Det är numera en klädaffär, men de har behållit originalväggarna och en hel del memorabilia, se bilder på Facebook.)

I boken ”Please Kill Me!” skrivs naturligtvis en hel del om CBGB och förutom Ramones som jag också skrev om för ett par dagar sedan när jag hade besökt korsningen 53rd & 3rd (länk) så handlar den mycket om Patti Smith. Hon är alltså ännu en av mina favoritartister som är starkt knutna till New York, och jag har ytterligare ett par stycken att dra fram ur rockärmen, stay tuned! 🙂

CBGB

Länkar till andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

